Tuesday, May 1, 2012

hobi baru..

assalamualaikum..

ye, aku ade hobi baru..
dan hobi itu ialah memasak... *ok boleh gelak sampai pengsan..
hahahahahhaha...aku taktau la sejak bile datang hobi tu..

tapi aku suke masak macam kuih kuih or kek je..hihihi
masak lauk pauk ni aku fail sikit..hehehe
ok, 1st kuih aku buat haritu apam pecah or senyum or sengih or watever..hahaha
sebenarnye, haritu pegi kulai..beli barang nak buat apam polkadot..
cine kedai tu la introducekan dekat mak aku tepung buat apam senyum tu..
mak aku pon beli..esok nye dengan tak sabar gile aku ngan mak aku buat la

sangat senang ye buat apam ni, sebab tepung nye dah siap
just tambah telur dengan air je..then pukul adunan sampai kembang
letak bancuhan dalam piping bag, then picit sampai hampir2 penuh dalam paper cup
last sekali, kasi kukus dalam 10 minit.. lepas 10 minit terhasil lah apam senyum seperti di bawah ini...

-
-
-
-
-
-
-
-

ini la apam senyum

ade certain tu jadi pecah tengah, tapi pecah tepi..dah la jadi macam kerang..hahaha
tu sebab mule2 aku tak pakai piping bag..aku pakai sudu..
nak pakai sudu boleh, then kene kacau sikit bagi rate..
apam ni cantik pecah 3 je..kadang2 tak pecah langsung..yg tu taktau la ape kes tah..

after that pulak, aku buat apam polkadot..yeayyy
gigih cari resepi wehh..hehe
cara-cara nak buat? search sendiri la ye..
buat punye buat, ni la hasilnye...

buruk kan?
biase la, first time buat..

tak lupe jugak, aku buat untuk SPH ku sayang tu..
yela, tak mampu nak bagi hadiah, so aku buatkan apam untuk die..


dengan gigih aku buat perkataan happy birthday tu tau..

segan nak bagi kt die sebenarnye, tapi buat muke tebal je la..hihi
2nd time aku buat apam polkadot ni lagi, alhamdulillah menjadi..
cantik je apam tu naik,dengan dot2 nye tu..haish, geram..
oh ye, balik rumah kampung haritu, nenek bagi ibu buku resipi kt bawah ni


tapi, aku pulak yang suke sgt2 dan over eksaited..hahahahha
taktau la kenape..mungkinkah aku akan masak sume resipi dalam buku ni? entahhhhh

ok la..babai..

No comments:

Post a Comment